Consiliul Județean Gorj în era digitalizării. Utilitatea unui site în administrația modernă.

Cu câteva luni în urmă abordasem subiectul site-urilor principalelor instituții din administrația locală a județului Gorj, respectiv Consiliul Județean Gorj și Primăria municipiului Târgu Jiu.

Abordarea se limita la viziunea unui cetățean generic al județului, uzând de un nume pe cât de comun pe atât de reprezentativ, Popescu Ion.
Am avut curiozitatea să vizionez din nou cele două site-uri, ambele administrate de personal din cadrul instituțiilor, plătit pentru această activitate. Curiozitatea mi-a fost satisfăcută de schimbările survenite în site-ul Consiliului Județean Gorj. Celălalt site, al Primăriei municipiului Târgu Jiu, aflându-se în aceeași stare de amorțeală, pierdut în timp și neprietenos prin vizibilitate și accesare.
Mă voi limita la a aprecia site-ul actualizat, adică cel aparținând Consiliului Județean Gorj. În cazul de față, prefer să aduc în atenția cititorului performanța și interesul pentru cetățeanul prezent online, instituția care administrează județul. Cu privire la celălalt site, al Primăriei municipiului Târgu Jiu, mi-am spus punctul de vedere acum câteva luni. Nu s-a schimbat nimic, dar poate fi făcută o remarcă relevantă în sens temporal. Nimic nou sub auspiciile dinamicii instituționale în sensul transparenței și simplificării procedurilor online. Singura performanță se poate rezuma la beneficii salariale mai mari pentru praful de pe mouse și tastatură. Festina lente!
Site-ul actual al Consiliului Județean Gorj a fost gândit astfel încât să fie simplu și accesibil pentru oricare Popescu Ion, indiferent de pregătire și expertiză. Simplitatea noului site poate fi apreciată prin numărul limitat de click-uri necesar obținerii unei informații banale.
Harta noului site al Consiliului Județean Gorj are vivacitatea unei cascade, atrăgând userul cetățean la a-l accesa în scopul documentării informațiilor de bază relevante pentru un județ. Din păcate, designerul site-ului nu a reușit aducă acel ceva specific județului Gorj. S-a limitat la informații minimale în aspectul care diferențiază județul Gorj de celelalte județe din țară. Concret, nu a reușit să lege de Gorj, credibil și definitiv, numele Constantin Brâncuși, astfel încât simpla vizualizare să facă din numele sculptorului și opera sa epicentrul sculpturii mondiale într-un județ dependent în viitor de viața și opera acestuia.
Actualizarea site-ului este de apreciat însă prin transparența și noutatea informației în sectoarele de interes pentru vizitatori comuni. Despre grafică, actualitate, transparență numai cuvinte de laudă pot fi aduse instituției, dar mai ales personalului care are competențe și obligații în administrarea domeniului. Bravo!
Din păcate, chiar dacă informaticienii Consiliului Județean Gorj și-au făcut treaba cu succes, există aspecte care încă lasă de dorit. Într-un site informaticienii lucrează cu materialul clientului. Nu pot posta mai multă informație decât li s-a pus la dispoziție.

Când mă refer la anumite aspecte, am în vedere grupurile țintă ale site-ului. Cine și de ce ar avea interesul să acceseze acest site? Care din grupurile țintă pot aduce plus valoare județului? În genere, cui folosește acest site?

Actualitatea și simplitatea site-ului se limitează la nevoile cetățeanului Popescu Ion?
Mi-aș dori ca prin publicitate, prin promovare site-ul să fie accesat și de alte persoane, firme ori instituții. Daca ar trebui să convingă pe cineva, atunci site-ul ar trebui să convingă persoane fizice și juridice din afara ariei teritoriale a județului. Tocmai aceasta este principala calitate a unui site, anume calitatea de a fi accesat din orice punct al globului pământesc și de către oricine.
Să ne imaginăm că printr-o publicitate și printr-o promovare agresivă, site-ul ar fi accesat de Johan, John, Nikos, Janos, Dragan, Mika, Miklos, Peter, Ahmed, etc. Site-ul are calitatea să îi aducă pe aceștia în Gorj? Dar dacă, în același context, site-ul va fi blocat de accesarea unor firme ca Daimler, Ikea, Microsoft, Google, Amazon, Michelin etc.? Informația expusă online de administrația județului are capacitatea de a atrage mari investitori? Până la urmă, poate părea exagerat să am astfel de așteptări, nu suntem un județ așezat în zona infrastructurii rutiere rapidă cu forță de muncă profilată. Dar, personalități din brâncușologie ori instituții și organizații non-guvernamentale al căror obiect de activitate este definit prin personalitatea și opera lui Constantin Brâncuși ar fi de așteptat să fie interesate de informația și capabilitățile puse la dispoziție de administrație? Eu am convingerea că da.
Așadar, prin publicitate și promovare poate fi definită plus valoarea adusă de un site instituțional. Un banal site. Oare cât de complicat poate fi ca acest banal site să fie un important banner pe site-urile profilate pe artă vizuală? Probabil că după identificarea marilor promotori ai culturii și artei vizuale mondiale, un schimb de adrese scrise într-o limbă de circulație internațională și cu abilități empatice și persuasive ar da relevanță banalului site al Consiliului Județean Gorj.
Institutul Francez din România, Asociația internațională Les Amies de la France, Fundația Internațională Constantin Brâncuși sunt primele identificate la o simplă căutare pe Google. Cu siguranță la nivel global sunt o multitudine de posibili parteneri interesați în promovarea sculptorului gorjean. Despre site-uri guvernamentale și site-uri ale muzeelor care dețin opera ale lui Constantin Brâncuși nici nu mai are rost să îmi verific curiozitatea prin simpla accesare a Google. Imaginație și viziune presupune valorizarea ansamblului monumental din municipiul Târgu Jiu.
Administrația nu presupune doar cheltuirea banului public, ci are și atribuții în abordarea dezvoltării durabile pe termen mediu și lung.
Informaticienii Consiliului Județean Gorj și-au făcut treaba. Rămâne de văzut dacă actuala conducere a instituției are o viziune asupra viitorului județului și în ce măsură aceasta este transpusă în practică prin strategii administrative și reprezentative. Reprezentativitatea promovată prin site, dar nu numai prin acțiuni online, precum și prin oameni pentru care site-ul poate fi un instrument, ar putea fi cheia succesului pentru atragerea de turiști, pentru dezvoltare industrială, pentru definirea globală în perspectiva celui mai cunoscut și mai mare sculptor.
Dacă ați populat site-ul cu informații specifice acestui județ, rămâne să îl faceți și util. Dați valoare unui județ plin de avantaje turistice și culturale.

Lasa un comentariu